naše logo

menu

úvodní stránka
úvodní slovo
kontakty
zaměstnanci
školní rok
školní družina
školní jídelna
akce školy
dokumenty
SRPŠ
školská rada
přijímací řízení
projekty
prevence rizikových jevů – rady
pro rodiče
sport a další volnočasové aktivity
sportovní soutěže
další soutěže
fotogalerie
hymna školy
historie školy
napište nám
autor stránek




 

 

projekty - Projekt „Člověk“ ve III.A


Projekt „Člověk“ ve III.A
dlouhodobý projekt prolínající se celým druhým pololetím : od 26.1.2009 – do konce května

Prvouka
- Moje průkazka:jméno, příjmení, dat.narození, pohlaví, barva vlasů, očí, otisk palce, výška, hmotnost
- Části lidského těla:
- Horní končetina - ruka
- Dolní končetina – noha
- Lidské smysly
- Kostra
- Svaly
- Krevní oběh
- Vývin člověka – co člověku prospívá, co škodí
- Rodina
- Péče o zdraví a hygiena
- Nemoci a ochrana před nimi
- Úrazy a jejich ošetření + praktické ukázky

Český jazyk
Písanka
s.4 - čistota půl zdraví
s.5 – nemoci
s.10 – naše rodina
s.11 – narozeniny
Putování se sluníčkem 
s. 20 – denní režim /řazení vět/
Sloh 
„Khamsa“ – ruka štěstí
„Původ mého jména“ /využití PC /
„Pro zdravou svačinu si připravuji“…
„Moji prarodiče“
Literární výchova
Božena Němcová –„Babička“ – úryvky z knihy

Výtvarná výchova, pracovní činnosti
- „Khamsa“ – ruka štěstí, ochranná ruka – chrání před zlem
- „Babička“ – obrázek do soutěže
- příprava zdravé svačiny, sestavování jídelníčku, stolování
- Měsíc, kdy jsem se narodil

Hudební výchova
„Oči, černé oči“ – HV s. 89
„Když jsem byl malučký“
„Ach synku, synku“
Zdeněk Petržela: Zpíváme si
„Hlava, ramena, kolena, palce“ – s. 21
„Otec Abrahám“ – s.27
„Kamarádi“ – s.30
„Ty, kdo ses v lednu narodil,…“ 
„Pramen zdraví z Posázaví“- Uhlíř, Svěrák

„My a ti druzí“
-žijeme s hendikepovanými lidmi kolem sebe /nevidomými/
Vycházka: obsluha a doprovod nevidomého člověka /23.2./ ze ZŠ na náměstí k autobusové zastávce a zpět

Zdravé zuby
Praktikantka Jitka Babicová /14.10., 11.11., 12.1., 26.1., 10.2., 24.2. /

DVD
„Putování s pravěkými lidmi“ /Úžasná evoluce lidského rodu/
Lidské tělo 1.
- Příběh života
- Každodenní zázrak
Lidské tělo 2.
- První krůčky
- Bouřlivé dospívání
Lidské tělo 3.
- Síla mozku
- Jak jde čas
Lidské tělo 4.
- Konec života
„Byl jednou jeden život“
-Mozek, Oko, Ucho, Kůže, Kosti a kostra, Svaly a tuky, Koloběh života,Očkování, Obnovy a opravy a život jde dál

Celodenní výlet, exkurze
Návštěva Podorlického skanzenu v Krňovicích- „Obydlí a život našich předků“

Enviromentální výchova
- pomoc v nouzi, při úrazu –umět přivolat pomoc dospělého osobní bezpečí
- zdravý životní styl
- setkávání s cizími lidmi, nácvik odmítání –pilulky, bonbóny, drogy,…
/Linka důvěry/

V průběhu celého druhého pololetí se žáci v hodinách Prvouky zabývali „lidským tělem.“ Jednotlivě i ve skupinách získávali informace a zajímavosti z dostupných materiálů /internet, encyklopedie,…/. Tuto problematiku také zahrnuli do jiných předmětů jako např. Výtvarná výchova, Pracovní činnosti, Český jazyk, Hudební výchova,…

Ukázky z některých částí projektu „Člověk“ na téma:

„Měsíc, kdy jsem se narodil/a/“
Ke každé části roku patří nějaké svátky /Vánoce, Velikonoce/, události /prázdniny, začátek školního roku/, aktivity /pouštění draků, sbírání hub, sáňkování/, v každém ročním období vypadá příroda úplně jinak. Dokonce každý měsíc má své charakteristiky…
Žáci měli za úkol vymyslet pro své spolužáky hádanky s použitím výše uvedených a jiných symbolů na toto téma. Své hádanky též doplnili příslušným obrázkem onoho období a ostatní spolužáci už jen hádali, o který měsíc se jedná.
Ukázky některých z nich:
Můj měsíc má barvu zelenou. Rodí se mláďata a začíná jaro. Začíná být teplo a začíná se den prodlužovat a noc krátit. Rozkvétají květiny a zvířata vylézají z nor. /Adrianka Čížková/

O měsíci, ve kterém jsme se narodily se nadá říci, že chodíme v kraťasech a tílku, protože není teplo. Může být zima, padat sníh, mrznout a svítit slunce, provozují se zimní sporty. Lidé, kteří se narodili v tomto měsíci, mají ve znamení „Rybu.“ / sestry Šolínovy/

Narodili jsme se ve znamení „Lva.“Je to letní měsíc, kdy máme prázdniny. Brzy po tomto měsíci začíná škola. Dozrává ovoce. Název tohoto měsíce se skládá z pěti písmen. Bývá krásné počasí a chodíme se koupat. / sourozenci Hájkovi/

Tento měsíc má celkem 31 dní. Pranostika na tento měsíc říká:“Když je zima, halí se v bílý kožich.“ Mají svátek svatá Barbora – to trháme třešňové větvičky a svatá Lucie – která noci upije, ale dne nepřidá. Začíná kalendářní zima, 21. je den zimního slunovratu. Na tento měsíc se děti obvykle těší. Symbolem tohoto měsíce je ozdobený stromeček. /Anička Nožičková/

„Moji prarodiče“
V této části projektu žáci popisovali své prarodiče. Sami si odpovídali na otázky: „Co pro ně mohu udělat? Jak jim mohu jejich lásku, pomoc, trpělivost,…někdy oplatit?“

Rozhodl jsem se, že budu popisovat svého dědu Zdeňka. Děda měří 175 cm a váží 95 kg. Má černé prošedivělé vlasy a modré oči. Jeho obličej zdobí knír. Děda má taky větší břicho. Mám ho moc rád. Chodím s ním na ryby, jezdím s ním do lesa na houby a on se chodí na mě dívat na fotbal. Pro dědu bych udělal všechno, třeba mu chodil nakupovat. S láskou bych mu oplatil všechno, co děda udělal pro mě. /Vojta Buchta/

Moji prarodiče se jmenují Jana a Miroslav. Babičce je 71 let a dědovi je 70 let. Babička a děda rádi cestují. Projeli skoro celou Evropu. Děda rád pracuje na zahrádce a chatě. Babička má ráda šití, háčkování a pletení. Když jsem nemocná, tak mě hlídají. Dávají mi pravidelně prášky a hlavně ovoce. Když jsem zdravá, jdeme na dopravní hřiště, do lesa, na kurty a na procházku do Intersparu. Když jsem s nimi, ráda jim pomůžu. Dědovi na zahrádce a babičce v domácnosti. Mám je moc ráda a vždy jim budu pomáhat. /Jitka Nyškovská/

Mám dosud oba prarodiče, babičku a dědečka. Ze strany maminky mám jen babičku, dědeček již zemřel. Všichni prarodiče jsou již důchodci. Dědeček s babičkou žijí v rodinném domku se zahrádkou. Oba se věnují pěstování kytiček a zeleniny.
Děda si postavil dílničku, kde stále něco kutí. Do dílny mohu chodit a ze dřeva si něco vyrábím. Denně chodím za prarodiči, bydlí přes cestu. Občas pomáhám umýt schody a podlahu a ještě nádobí, zametu i v dílně. Dědeček s babičkou mě denně rádi vidí, také já k nim rád chodím. /Venda Musil/

„Rodinná památka“
V rodinách si z generace na generaci předáváme některé předměty, které jsou pro tu kterou rodinu typické, památečné.
V další části projektu jsme se seznamovali, které předměty jsou v rodinách vzácností a považují je za tzv. „rodinný klenot.“

Náušnice
Na památku po své mamince mám náušnice. Moje mamka se narodila v roce 1970 a rodiče ji dali pokřtít. Kmotra mojí mamky byla teta Hanka z Českých Budějovic. Jako dárek jí dala náušnice. Náušnice jsou zlaté trojúhelníky s červeným kamínkem. Mamka je nosila do 15 let a pak je schovala do krabičky. Tam čekaly na mě dalších 15 let. Dostala jsem je po narození a už je nosím 9 let. Jednou je taky schovám pro moji dceru na památku. /Jitka Nyškovská/

Rokokové hrníčky
U své babičky jsem obdivoval dva malé bílé porcelánové hrníčky s kresbami postaviček v rokokových oblecích. Jednou mi babička vyprávěla, že i ona u své babičky obdivovala tyto dva hrníčky. Její babička je měla vystavené v kredenci. Moje babička o ně prosila, až si je vyprosila. Já si je také vyprosím. /Ondra Hájek/

Porcelánový šedivý panáček
Památka po mém prapradědečkovi je porcelánový šedivý panáček. Tatínek mi vyprávěl, že ho měl tatínkův tatínek a tatínek jeho tatínka ho měl taky. Chtěl bych ho zdědit taky. Až vyrostu a budu mít děti, dám ho zase jim a budu doufat, že se s ním nikdy nic nestane. /Danek Dušek/

Starý porcelánový mlýnek
Tento starý kávomlýnek má moje maminka po své babičce. Velmi si ho váží, protože byl rozbitý a můj dědeček ho celý zrenovoval. Je z porcelánu, skla, kovu a dřeva. Dá se přidělat na zeď. Je funkční a dá se na něm mlít zrnková káva. Ta se nasype do porcelánové nádoby. Otáčením kovové kliky se káva mele a padá do skleněné nádoby. Maminka říká, že čerstvě umletá káva voní. Maminka je na mlýnek opatrná, aby mohl sloužit i nám. /Vojta Hájek/

Dalekohled
Dalekohled po mým pradědovi. Můj praděda ho dal mému dědovi a děda ho dal taťkovi.Taťka mi říká, že až budu větší, budu ho mít já, abych ho měla na památku po svým pradědovi. Praděda ho používal k pozorování zvěře, byl totiž myslivec. Taťkův dalekohled je černý a kukadla má jedno černé a jedno bílé. Takovýchto věcí si musíme vážit, protože jsou to památky po rodině. /Verunka Černá/

Červená kuchyňská váha
Tuto váhu jsme našli u babičky ve Vrchlabí ve sklepě. Byla na polici zaprášená, rezavá a trochu rozbitá. Starou váhu jsme přivezli dědovi do Polánek. Děda váhu vyčistil, spravil a natřel červenou a zlatou barvou. Váha je teď jako nová a babička na ní váží. /Anička Nožičková/

„Pro zdravou svačinu si připravuji:“
Pro tuto část projektu si měli žáci donést suroviny na přípravu své svačiny. Všechny ingredience nebyly zdravé a tělu prospěšné, proto se je ještě učili dělit na zdravé a nezdravé.

Pro zdravou svačinku si připravuji: Kousek sýra, nakrájené jablko a chléb. Na chléb si rozmažu sýr, na něj si z nakrájeného jablka udělám obličej a bude to hotovo.K pití mám ovocnou šťávu. Dobrou chuť! /Adrianka Čížková/

Pro zdravou svačinku si připravuji: Chléb, máslo, tavený sýr, papriku, rajče a pomerančovou šťávu. Na chléb si namažu máslo a tavený sýr, obložím ho paprikou a přikusuji rajče. Zapíjím to pomerančovou šťávou./Matěj Trnka/

Ke svačině mám:
Chléb s máslem, sýrem a jedním kolečkem salámu a k tomu banán. K pití: ovocný čaj s medem.
zdravé: chléb, máslo, sýr, banán a ovocný čaj s medem
nezdravé: salám /Anička Nožičková/

Ke svačině mám:
Rohlík s máslem a sýrem a k tomu Fidorku, čaj. Svačina je moc dobrá a chutná mi.
zdravé:máslo, sýr, čaj
nezdravé: rohlík, čokoláda /Pepíček Chráska/

Pod názvem:“My a ti druzí“
Jsme si objasňovali složitost „života“ hendikepovaných jedinců mezi lidmi. Abychom si některé situace blíže přiblížili, zkusili si žáci obsloužit a doprovodit nevidomého z budovy ZŠ na náměstí k autobusové zastávce a zpět. Že to není nic jednoduchého si sami vyzkoušeli a tím se i přesvědčili, že věta: „Važ si svého zdraví!“ není pouze fráze.
                                                                                           uč.: Renata Žáková




 

Evropské dotace

virtuální prohlídka
naší školy

nové fotografie

Sportovní den

Pohádkový les

Soutěžení ve čtvrtých třídách

Olympiáda prvňáčků

Vybíjená 3. tříd

Kytice

Návštěva galerie

Nové pískoviště
pro starší děti ŠD

Malá kopaná - okresní finále

Výlety do Klicperova divadla

Čarodějnický rej
1. a 2. oddělení ŠD

Třebechovická laťka 2018

Soutěž třetích tříd
o nejoriginálnější velikonoční vajíčko

Edukativní a zážitkový program s kozami v ŠD 

Masky

Po vánočních prázdninách

Oříšky pro veverku

Zimní olympiáda
dětí 2.A a 2.B

Karneval v ŠD

Charitativní akce
v naší škole

Přebor škol Královéhradeckého kraje v šachu 2018

Besídka pro rodiče

Přeskok přes švihadlo 30 s

Dušičková párty ve 2.B

Recitační soutěž 3. tříd

Houbaření ve 4.C

Spaní ve škole

Noční námořnická plavba ve 2. A