Oslava Dne stromů ve 4.A

S-jako síla, T-jako trpělivost, R-jako radost, O-jako obětavost, M-jako moudrost

Člověk měl odedávna v úctě stromy, které mu poskytovaly mnoho užitečného – potravu, dřevo na oheň, nástroje, části zbraní, stavební materiál, hračky pro děti, úkryt před nepřáteli a nepohodou, … Dřevo stromů jej provázelo a vlastně dodnes provází od kolébky až po hrob. Velmi brzy se staré stromy staly předmětem kultu, němými svědky minulosti, paměti generací. Jsou poselstvím minulosti, předávané dalším generacím, které zhodnotí, jak jsme v naší době o tento odkaz pečovali.

Den stromů vznikl v předminulém století ve Spojených státech v Nebrasce. Datum oslav Dne stromů je různý. Liší se podle klimatických podmínek a také toho, kdy je možné stromy vysazovat. V našich zemích byly „Stromové slavnosti“ poprvé masově pořádány od roku 1906. Každoročně se konaly v mnoha českých a moravských městech. Den stromů se slaví 20. října nejen v České republice, ale i v Polsku a na Slovensku. Dvacátý říjen se tak stal středoevropským Dnem stromů.

V týdnu před podzimními dny volna jsme si tento významný den připomněli společně s dětmi formou projektového vyučování. Vždyť v krajině kolem nás se nachází mnoho krásných, starých dřevin, které upoutají na první pohled svým majestátem, krásou a přírodní silou, která z nich vyzařuje. Využili jsme naplno krásného a slunečného podzimu a vyrazili jsme do lesoparku Bor, kde nás svou mohutností přivítal památný strom, Dub letní. Již naši předkové ze stromů čerpali sílu a energii. Chtěli jsme to také vyzkoušet. Šli jsme si ho obejmout, dotknout se jeho borky a na chvíli se zasnít. Následně jsme si mohutný kmen změřili po obvodu. Měří úctyhodných 5 a půl metru! Při procházce jsme hledali pařezy a zkoumali, kolika let se strom dožil. Ve třídě jsme si zkusili stromové letokruhy narýsovat.

Výuka o stromech se prolínala skoro všemi předměty. V matematice žáci počítali, kolik vysadí žáci 4. A na obnovu lesa jednotlivých druhů stromů? V českém jazyce žáci pracovali s textem, ve slohu psali příběh: “Co vyprávěl starý strom,“ v přírodovědě skládali výukové puzzle, poznávali jednotlivé druhy listnatých stromů, jejich listy, plody a v HV si zanotovali písničku „Strom.“

Týden jsme ukončili procházkou po městě. Nacházeli další významné stromy a končili jsme na našem Orebu v ráji vysokých vzrostlých lip. Tam děti v sadu kouzlily se spadanými listy. Byly nadšené. Nádherná to podívaná na jejich výtvory!

Až nám děti trochu odrostou, tak věřím, že nebudou k přírodě lhostejní a někde zasadí „svůj“ strom. Možná, že o některém se v budoucnu bude mluvit, že je významný.

Mgr. Renata Žáková – třídní učitelka