Medvědi - zimní spáči
Projekt ve III. A od 25.1. – 31.1.2019
Cílem projektu je blíže se seznámit s živočichy, kteří přečkávají zimu tzv. „Zimním spánkem.“
Téma projektu si musí žáci při uvítání vyluštit formou tajenky. (MEDVĚD)
Organizace: Žáci se rozdělí do pěti skupin. Nakreslí si medvědí šlápotu, kam si budou dávat razítka (medvídka) za správně splněné úkoly.
Český jazyk:
- Žáci nám představí své donesené plyšové medvídky, kteří nám po celou dobu projektu budou fandit a držet palce, aby se nám zadané úkoly dařilo plnit.
- Využití odborných knih, časopisů a encyklopedií – čerpání informací a zajímavostí o medvědích šelmách ( jak vypadají, kde žijí, čím se živí, kolik mají mláďat, jak dlouho je rodiče vychovávají, než se mohou mláďata osamostatnit,…)
Žáci si podle jednotlivých druhů medvědů zvolí název pro svoji skupinu (medvěd pyskatý, medvěd lední, medvěd malajský aneb (medový), medvěd brýlatý aneb (andský), medvěd ušatý, medvěd černý aneb (baribal), medvěd hnědý aneb (brtník, grizzly a kodiak), Panda, Koala, Mýval.
Reflexe:
Žáci ve skupinách seznamují ostatní se svými získanými poznatky, informují se navzájem co již znali, co bylo pro ně nové, co bylo pro ně překvapením,…
- Žáci skloňují a přiřazují k jednotlivým pádům příslušná slova na téma medvědi.
Literární výchova:
- Při medvědím zimním spánku žáci poslouchají pohádky, které čte vyučující i samotné děti, ve kterých je jednou z ústředních postav medvěd např. „Máša a medvěd, Sedlák a medvěd, Jak zvířátka přezimovala, Zajícova chaloupka, Koblížek, Dřevěný zámeček, Mášenka a tři medvědi, Medvídek Pú,…
- Dále se seznamují s knihami, pohádkami v TV, filmy, kde se medvěd vyskytuje („Šest medvědů s Cibulkou, Lovecká sezóna,…)
Sloh:
- Dokončení pohádky: „Jak bednář přelstil vlka, medvěda a zajíce.“
- Vymýšlení příběhu: „O čem se zdá medvědům.“
- Sehrání scénky o medvědech ( využití plyšových medvědů), správná modulace hlasu.
Psaní:
- Opis a přepis říkadel: „Medvíďátko, brum, brum, brum,…¨
„Jak spí medvěd“
Prvouka:
- Shlédnutí videokazety o životě ledních medvědů.
- Skládání rozstříhaných lístečků s charakteristickými rysy medvěda:
1.Velká hlava, 2. Malé oči a slabý zrak, 3. Vystupující čelist 4. Výborný čich, 5. Malé uši
Hudební výchova:
- „Starý medvěd vzdychá,“ „ Medvědi nevědí, že turisti nemaj zbraně,“ „Medvědí tanec“ (Veselé písničky), O čem se zdá medvědům.“
Pracovní činnosti a výtvarná výchova:
- Protkávaný svetr na medvěda barevnými proužky papíru.
- Kresba medvěda křídou.
Matematika:
- Počítání s tajenkou: Počítání na 5 stanovištích.
Výsledky příkladů jsou písmena, která dají po přečtení za sebou tajenku=
charakteristické vlastnosti medvědů.
- Počítání příkladů na x, :, +, - .
- Správné vypracování slovní úlohy s medvědí tématikou.
- Vymyslet ve skupině podobnou slovní úlohu.
Geometrie:
- Stavba domku pro medvědy z geometrických tvarů.
Tělovýchovná vycházka:
- „Medvědí les“ – „Jak Máša zabloudila“: běh mezi stromy, přes překážky,
v zástupu,...
- Stavíme brloh pro medvědy ( ve skupinách).
Hodnocení celého projektu, vyhlášení výsledků a odměna všem v podobě želatinového medvídka.
Materiály a pomůcky:
Šátky, šály, geometrické tvary, razítko medvídka, želatinoví medvídci.
M. Bulatov – Veselé pohádky a říkadla
Tolstoj - Dětem
Encyklopeie, naučné a pohádkové knihy.
Ukázka dokončení příběhu: „Jak bednář přelstil vlka, medvěda a zajíce:“
…Jednou šel bednář pro vodu k potoku, aby mohl umýt nádobí. Najednou ho přepadl medvěd. Bednář se lekl a nevěděl, jak má utéct. Najednou si vzpomněl, že má v kapse sušenku a tak ji hodil do keře. Medvěd se za ní rozběhl. Bednář vzal nohy na ramena a utekl do lesa. Najednou zjistil, že se ztratil v lese. Tam uslyšel vrčení, otočil se za sebe a uviděl vlka. Vlk se ptá: „Kampak jdeš?“ Bednář povídá: „Přepadl mě medvěd, ale naštěstí jsem utekl.“ Vlk říká: „Tak a teď tě sežeru!“ Bednář se lekne, ale hned se vzpamatuje a povídá: „Když mě nesežereš, tak ti udělám dobrou houbovou polévku.“ Vlk souhlasí. Bednář sebere všechny houby, ale jedovaté a hodí je do hrnce s vodou na ohni. Nechá to vařit a pak nalije vlkovi do misky. Vlk si pochutnává, ale za chvíli ho rozbolí břicho a skučí bolestí. Bednář rychle uteče domů. Na zahrádce zjistí, že mu zajíc krade mrkev. Vzpomněl si, že má doma špatnou mrkev. Hodil ji po zajícovi, ten ji snědl a najednou se mu udělalo špatně. A už se nikdy k bednářovi nevrátil.
Markétka Píšová
… Byl jeden bednář a měl hezkou zahrádku. Jenže mu na ni chodili vlk, medvěd a zajíc a pošlapali mu ji. Proto bednář stloukl plot, aby mu tam zvířátka nechodila a hrála si na louce.
Terezka Uhlířová
Vymyšlené slovní úlohy s medvědí tématikou (práce ve skupinách):
1.
Panda váží 454 kg. Grizzly váží o 135 kg více než Panda. Kolik kg váží Grizzly?
2.
Lední medvěd váží 103 kg. Panda váží o 25 kg méně. Kolik kg váží Panda?
3.
V pražské ZOO mají 60 medvědů. V pardubické ZOO jich mají 10 krát méně než v pražské ZOO. Kolik medvědů mají v ZOO v Pardubicích?
4.
Jeden medvěd má 4 tlapy. Kolik tlap má 9 medvědů dohromady?
5.
V ZOO jsou 3 lední medvědi a 8 pand. Kolik je v ZOO medvědů dohromady?
6.
Medvědice má doupě 36 km od vesnice. Medvěd má doupě o 20 km dále. Kolik km má medvěd do vesnice?
Výsledky soutěže o medvědí tlapku:
1. místo – Daniela Hesová ( 21 medvídků)
2. - 3. místo – Jáchym Chramosta
Dominik Hofmann ( 18 medvídků)
4. – 5. místo - Kryštof Švadlenka
Nela Pilgrová (14 medvídků)
6. místo - Daniel Václavík (13 medvídků)
7. místo - Karolína Pavelková ( 11 medvídků)
8. – 9. místo - Mariána Jarkovská
Denisa Bulová ( 10 medvídků)
10.– 11. místo –Jenni Gažijová
Lucie Procházková ( 9 medvídků)
12. – 14. místo -Nikola Šedivá
Miriam Gáborová
David Eder ( 7 medvídků)
15. – 16. místo -Tereza Uhlířová
Matěj Majoroš (4 medvídci)
17. místo - Denisa Švomová (3 medvídci)
Třídní učitelka: Renata Žáková
|