Výzva k podání nabídky (ZDE)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Název
projektu: Digitalizace výuky
Typ projektu: grantový
Název operačního programu: OP
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název oblasti podpory: Zvyšování kvality ve vzdělávání
Předpokládané
datum
zahájení projektu: 01.09.2009
Předpokládané datum
ukončení projektu:31.01.2012
Předpokládaná
doba trvání projektu v měsících: 29,0
Stručný
obsah projektu:
Záměrem projektu je zefektivnit,
zintenzivnit a zatraktivnit výuku povinných předmětů v rámci počátečního
vzdělávání na základních školách využitím moderních
technologií a didaktických metod, a to zapojením učitelů do využívání
ICT technologií a do tvorby digitálních výukových materiálů.
Výstupem budou multimediální prezentace pro výuku 10 předmětů základního
vzdělávání jako náhrada za tradiční frontální výuku typu
"tabule-křída-posílání obrázků pro třídě".
Projekt má také přinést potřebné dovybavení jednotlivých tříd
prezentační technikou pro názornější a poutavější výuku teorie
i praktických cvičení.
Dále je záměrem sestavit databázi odkazů na internetové stránky věnované
tématice, kterou projekt zpracovává a zapojit skupiny žáků do další
spolupráce s učiteli na průběžném doplňování vzniklých
prezentací o nejnovější poznatky získané z různých zdrojů.
Inovované ŠVP bude zpracováno ve formě tiskové publikace a do
elektronické podoby. Bude k dispozici ostatním regionálním základním
školám.
Cíle
projektu:
Hlavním cílem projektu "Digitalizace výuky"je
zvýšit kvalitu vzdělávání na ZŠ Třebechovice prostřednictvím
inovace ŠVP zapracováním využívání ICT v rámci předmětů
anglický jazyk,český jazyk,matematika,fyzika,zeměpis,přírodopis, dějepis,občanská
výchova, informatika a tělesná výchova. Ke splnění tohoto požadavku
bylo stanoveno několik dílčích cílů:
1) Zapojit učitele odborných předmětů do uvědomělého samostatného
pasivního ( využívání dostupného HW a SW) ale hlavně aktivního (
vlastní tvorba multimediálních vyučovacích materiálů) využívání
ICT technologií.
2) Vypracovat a v praxi využívat multimediální prezentace 10 předmětů
( inovace ŠVP).
3) Sestavit databázi zajímavých a kvalitních www stránek s
informacemi z daných oblastí.
4) Zvýšení dostupnosti ICT pro žáky.
5) Změna vztahů mezi učiteli a žáky ( vytvoření redakčního týmu
žák-učitel-zajištění průběžné inovace obsahu prezentací v
etapě využívání výstupů projektu).
6) Rozvoj kompetencí žáků.
7) Rozšíření dovedností a znalostí pedagogů v oblasti ICT a
prezentací.
Zdůvodnění
potřebnosti:
V současné době škola disponuje 2 učebnami
PC využívané žáky 1. a 2. stupně. Na konci školního roku
2006/2007 škola získala certifikát partnerská škola nakladatelství
Fraus. Bylo zakoupeno 6 sad učebnic do 6.ročníku a 6 sad učebnic do
7.ročníku, dále interaktivní učebnice pro 6. i 7.ročník, které
také umožňují výuku pomocí interaktivních tabulí, avšak jejich
počet ve škole je bohužel nedostatečný, v rámci možné realizace
výuky.
V rámci dílčího hodnocení dosažených výstupů po implementaci
nového ŠVP bylo provedeno sebehodnocení školy pomocí analýzy SWOT.
Z této analýzy vyplynuly slabé stránky související s nedostatečným
využíváním nových školních pomůcek při výuce. Mezi žáky dále
proběhl průzkum ohledně využívání moderních forem výuky
prezentací. Výstupy ze šetření potvrdily vysoký zájem o tyto
alternativní formy výuky.
Nalezení vhodného tématu a forma výuky jsou podstatným kritériem
pro zlepšení vztahů mezi učiteli a žáky, které bývají u věkové
skupiny tvořené žáky 6. a 7. třídy problematické. Zapojení této
cílové skupiny do projektu souvisí s cílem maximálního využití
interaktivních učebnic, a tím zajištění zefektivnění, zintenzivnění
výuky vybraných povinných předmětů. Během realizace budou žáci
zapojeni do další spolupráce s učiteli na kontinuálním doplňování
vzniklých prezentací o nejnovější poznatky získané z různých
zdrojů, což také výrazně ovlivní vztahy mezi nimi.
Pouze díky realizaci předkládaného projektu bude škola ( vedení školy)
schopna realizovat tuto strategii v plném rozsahu.
Inovaci shledává vedení školy ve zlepšení stávajících metodik
povinných výukových předmětů a především z hlediska
komplexnosti zapojení využívání ICT v rámci vzdělávání žáků.
Přínos realizace projektu se projeví ve dvou rovinách:
1.žák-rozvíjení kompetencí,
2. škola - zvyšování kvality vzdělávání.
Popis přidané
hodnoty projektu, v čem je inovativní:
Projekt " Digitální výuka" zvyšuje
kvalitu vzdělávání poskytovaného ZŠ Třebechovice. Přidanou
hodnotu shledáváme v následujících oblastech:
-inovace ŠVP v oblasti vybraných předmětů
-zlepšení kompetencí žáků ( učení se, sociální a personální,komunikativní)
-upevnění spolupráce mezi žákem a pedagogem
-zlepšení komunikace žáků mezi sebou
-rozvoj nových moderních metod výuky s maximálním zapojením IT
techniky.
Projekt
je inovativní přístupem k metodám výuky z hlediska maximálního
zapojení ICT, výstupy inovace se odrazí v ŠVP ZŠ Třebechovice a možností
následného využití dalšími ZŠ.
jedna z pracovních schůzek realizačního týmu
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
28.4.2011 byl uveřejněn v Hradeckém Deníku v tematické příloze Evropské dotace článek o naší škole,
resp. článek o našem projektu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Školení pedagogů
V pondělí 16.11.2009 si žáci na třebechovické škole užívali volna. Učitelé zainteresovaní v projektu „Digitalizace výuky“ však hltali na půdě školy informace z prvního celodenního školení „Jak správně pracovat s interaktivní tabulí“. Paní lektorka nám během několika hodin dokazovala, jakým pomocníkem při vyučování je interaktivní tabule SMART Board.
Nabízíme tedy několik fotografií ze zmiňovaného školení, které bylo rozhodně přínosné nejen pro projekt, ale i pro výuku na naší škole vůbec.
----------------------------------------------------------------------------------------
Publicita
V měsíci listopadu zveřejnilo městské periodikum Třebechovické HALÓ článek věnovaný našemu projektu…
Pokud jste si v Haló článku nevšimli, můžete si nyní přečíst příspěvek na našem
webu.
----------------------------------------------------------------------------------------
Některé produkty GP „Digitalizace výuky“ jsou již na světě!
Jako ukázku Vám předkládáme dvě z mnoha desítek vyučovacích jednotek, které připravují v současné době učitelé zapojeni do grantového projektu. Od příštího školního roku bude podobně zpracovanými přibližně čtyřmi stovkami vyučovacích hodin zpestřena výuka ve třídách šestého a sedmého ročníku. Ty budou vybaveny moderní počítačovou technikou, která umožní realizaci takto připravených hodin. Myslím, že se mají žáci na co těšit!
vedení projektu ukázka
1 (ZDE), ukázka
2 (ZDE)
---------------------------------------------------------------------------------------- Třebechovická základní škola dokončuje první etapu grantového projektu „Digitalizace výuky“ Vyučující třebechovické základní školy dokončí v červnu první etapu svého grantového projektu. Do konce tohoto období vytvoří 17 učitelů 400 vyučovacích hodin v deseti předmětech. Tyto hodiny jsou specifické tím, že jsou připravené s maximálním využitím techniky ICT. Hodiny budou odučené v příštím školním roce v šestém a sedmém ročníku. Konkrétně se jedná o velice promyšlené vyučovací jednotky vytvořené v programech PowerPoint, Word a především SMART Notebook. Posledně jmenovaný SW je v pro žáky asi nejpřitažlivější, neboť je určen hlavně k práci na interaktivních tabulích. Interaktivní výuka prostřednictvím dotykových tabulí je v současné době hodně oblíbená, což nám rozhodně dokazují i žáci naší školy. Nesmíme opomenout ani informaci, že všech 17 učitelů absolvovalo v tomto období školení „Jak pracovat s interaktivní tabulí“ v dostačující dotaci třiceti hodin.
V příštím školním roce, ve druhé etapě projektu, naši učitelé těchto 400 vyučovacích jednotek pilotně odučí. Zajímavostí je, že žáci budou mít možnost vznést k těmto hodinám jisté pozitivní i negativní připomínky, které někdy mohou vést až k případným korekcím. Tyto hodiny proběhnou především v devíti třídách (učebnách), do kterých bude během letních prázdnin nainstalována potřebná technika ICT.
A co naší škole tento grantový projekt zatím přináší. Nepochybně nadstandardní vybavení technikou ICT, vzdělanější učitele v této oblasti, větší kreativitu učitelů v takových hodinách a hlavně kvalitnější a poutavější výuku plnou názoru.
Více se o projektu můžete dozvědět na stránkách školy (www.zst.cz). Je možno si zde prohlédnout i příklad, jak taková hodina vypadá.
vedení ZŠ
----------------------------------------------------------------------------------------
Implementace nově vytvořených hodin do praxe Inovované vyučovací hodiny již zasahují od začátku školního roku do rozvrhů šesťáků a sedmáků v plné síle. Během prvních tří měsíců odučili naši pedagogové více než 100 vyučovacích hodin v deseti předmětech podle svých nově elektronicky zpracovaných metodik. Z fotografií lze vyčíst spokojenost žáků s takto vytvořenými vyučovacími jednotkami. Máme velikou radost z kladných ohlasů žáků a věříme, že i jejich vědomosti stoupnou na kvalitě.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
16.2.2012
Ukončení projektu „Digitalizace výuky“ na ZŠ Již v září 2009 odstartovali učitelé na naší škole grantový projekt Digitalizace výuky z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Dvakrát jsme Vás prostřednictvím našeho periodika Třebechovické Haló informovali o této naší činnosti, v dubnu 2011 se pak navíc objevila celá stránka i v Hradeckém Deníku.
Pro připomenutí pár čísel:
Celkové způsobilé výdaje projektu byly 2 098 038 Kč (z toho 85% podíl příspěvku z Evropského sociálního fondu a 15% podíl ze státního rozpočtu ČR, soukromé spolufinancování 0%). Z této částky mohla škola použít přibližně jednu čtvrtinu (cca 520 000,-Kč) na vybavení školy technikou ICT (9 ks PC sestav včetně SW, 9 ks datových projektorů, 2 multifunkční zařízení…).
Nyní ve stručnosti jak projekt probíhal. Období 29 měsíců bylo rozděleno do tří klíčových aktivit.
V rámci první části učitelé vytvářeli výukové prezentace a zároveň došlo k nezbytnému proškolení zúčastněných kantorů v práci s interaktivní tabulí. Období bylo rozloženo v podstatě do celého školního roku 2009-2010. V tomto veledůležitém období vytvořili naši učitelé 400 vyučovacích digitálních jednotek v deseti předmětech pro 6.a 7.ročník. Vyučovací hodiny jsou připravené pro práci s technikou ICT včetně interaktivních tabulí.
Druhá část znamenala ověření resp.odučení všech nově vytvořených vyučovacích hodin v rámci výuky ve školním roce 2010-2011 již s nově pořízenou technikou. Zároveň došlo v tomto období k vytvoření tiskových brožur. Ve skutečnosti se jedná o zpracování většiny vytvořených hodin do podoby listinné. Tyto učební materiály mají pak společně se svoji elektronickou podobou na DVD pomáhat učitelům nejen naší základní školy zpestřovat a zkvalitňovat výuku.
Od začátku tohoto školního roku probíhá již třetí, závěrečná
část celého projektu, kdy se realizuje výuka ověřená v loňském školním roce.
Posledním lednem 2012 grantový projekt končí a čeká nás nejen závěrečné zhodnocení celé akce, ale především pokračování v dalším zpestřování výuky skvěle vytvořenými digitálními materiály. Dosavadní zkušenosti a zpětná vazba jsou velice pozitivní. Máme velikou radost
z kladných ohlasů našich šesťáků a sedmáků a věříme, že i jejich vědomosti stoupnou na kvalitě.
A jelikož ve školství přímo astronomicky ubývá finančních prostředků určených na učební pomůcky, ihned po skočení tohoto projektu se zapojujeme do další obdobné akce, ve které budeme pokračovat ve vytváření obdobných učebních materiálů, tentokrát pro zbytek druhého stupně (8.a 9.ročník) a zčásti pro první stupeň. Jedná se opět o „evropské peníze“, totiž o projekt EU peníze školám tzv.Šablony. Pokud se nám podaří uspět i s tímto projektem, mělo by mimo jiné dojít na naší škole k dalšímu dovybavení ICT technikou (včetně další interaktivní tabule) a zároveň o obměnu již mírně zastaralého vybavení v jedné z učeben výpočetní techniky. Jednalo by se potom o cílový stav v této oblasti.
Naši spoluobčané a především rodiče žáků ale nemusí mít strach, že bychom nějak neúměrně přeceňovali význam této techniky. Přestože se snažíme držet krok s dobou, jsme příznivci hesla „všeho s mírou“. Každopádně datové projektory a PC jsou dnes ve třídách stejným standardem jako dříve zpětné projektory a umožňují nám mimo jiné velikou názornost. Interaktivní tabule je potom zařízení, které přináší žákům při práci veliké potěšení, vyučovací hodiny se stávají velice atraktivními a efektivními zároveň.
Držte nám palce, ať nám dopadne i další projekt!
vedení ZŠ
|